Zondag 14, Maandag 15 en Dinsdag 16 april

De elektriciteit is deze nacht terug aangeschoten à de waaier werkte als we opstonden + het licht is beginnen branden heel vroeg. Dan snel wat inhalen door mijn blog wat uit te typen. Normaal gaan we straks nog naar Jackobsen en vanavond naar Coast view gaan eten. Kben benieuwd. Kga nu snel nog wat onderbroekskes wassen zodat de komende 10 dagen nog iets deftig kan aandoen! Naar de markt voor geld af te halen en dan naar Mandeleo waar Bob en Frank alvast begonnen zijn met hun kleren uit te delen. Dan via aqua lodge om mijn kleren op te halen die we in Bangwe verdelen alsook daar afscheid nemen van iedereen. Daar worden we rond 2 uur opgepikt door Katrien en Nkora die mee naar Jackobsen gaan. Op Jackobsen is niet zo heel veel spectaculairs gebeurd denkik? Van Jacobsen naar huis ne gratis lift gekregen van nen Duitser en met de piki piki tegen iets na  7 naar Coast view. De rit naar daar was effe nijpen: alle piki piki’s begonnen te schuiven op de weg waar ze aan het werken zijn… Na het weer lang wachten kregen we toch geleidelijk aan ons eten ( we hadden wel al besteld op voorhand ). Het was lekker en in den donker pakten we de short-cut via Anita haar casa. Daar was het eerste afscheid nemen een feit. We namen afscheid van een super iemand, Anita! Iemand met een positieve ingesteledheid, levenservaring en gewoon ook en super toffe ajah! Daarna via de andere shortcut naar aqua lodge en onderlangs effe aangenaam verrast: we kwamen de zebra’s in den donker tegen. In aqua lodge dan zelf maar begonnen aan de valiezen pakken. Afscheid nemen moest niet want … Maandagmorgen om iets voor 5 waren alle aanwezigen van aqua ook opgestaan om ons uit te wuiven. Het afscheid ging snel, we hadden al enkele minuten vertraging want de Franky had hem overslapen! Nkora was onze held van dienst, hij voerde ons naar de juiste bus en hielp ons met het zoeken naar de juiste bus: het is geen soep zoals in Dar, hier stonden er maar eens stuk of 5. De hele rit van Kigoma naar Mwanza duurde veel langer dan verwacht: van 06.00 tot 18.00 terwijl we dachten slechts 6-8 uur onderweg te zijn. Veel natuur gezien onderweg! Positief lichtpunt was de overzet op het Viktoriameer, dat was wel ies plezant en knap om te zien. Das het enige moment hier dak de Tanzanianen ulder al heb zien haasten = maken dat ze op en af dienen ferry zitten. Om  18.00 aangekomen in Mwanza en ik zocht direct eenen die wat Engels kon om ons te helpen. Nen taxi waar wij met valiezen net in pasten reed met zen carroserie op zen banden richting de busplaatsen en een lodge om te overnachten. Eerste busstop hadden we prijs ( dachten we ) we kwamen buiten met de tickets en we zagen dat ze verkeerd waren: we wilden smorgens vertrekken maar ze hadden ons nen bus in de avond gegeven. Snel geld terug gehaald en op zoek naar een andere bus: twas al donker en tverkeer zat potdicht. Dan toch nog aan een ander busstation geraakt waar we wel prijs hadden. De bus zou morgen ( dinsdag ) vertrekken om half 8.. De lodge/hotel lag op 200 m van het busstation. Met wat afpingellen deden we een schone zaak daar. Toen we de koffers naar boven droegen schoot mij te binnen dat mijn handbagage ( met visum in ) nog in de taxo stonden. Franky en Bob spurtten  beiden van de 2de verdieping naar beneden en khad chance: ze waren nog net niet weg! We hebben wel nog lekker kieken me friet gegeten hier en azoe veel kieken dat we kregen! Nadien direct dodo gaan doen want morgen ist weer vroeg dag. Tegen iets voor 7 opgestaan om dan richting de bushalte te gaan. We waren meer dan een half uur op voorhand in/aan/op de bus. Den bus was peisik even oud als de Liemba ( eentje uit WO I ). De rit zelfs was weeral een avontuur van jewelste! Er kwam rook uit de versnellingsbak/pook dat het gene naam had. Het leek wel alsof de pook ook den uitlaat was! Foto volgt … Na een goed uur en een half kwam er in een keer veel rook uit de pook. We stopten en iemand van de bus stapte in een overal onder de bus. Den bus zit echt raar in elkaar want wij zaten net achter de chauffeur en voor ons stonden enkele ketels die volgens mij ergens onder den bus thuishoorden. De ‘mecanicien’ kon onder de bus rechtstaan om aan de bus te ‘sleutelen’ ( ook hier volgt foto van ). Met dus wat vertraging vervolgden wij onze weg richting serengetti ( een van of zelfs het schoonste National Park van Tanzania / Afrika ). Onzen bus was hier voorbij gereden dus we moesten op zoek naar een manier om terug te geraken. We kwamen uiteindelijk bij nen oto die al meer kilometers had afgelegd dan dat hij eigenlijk aankon. Die mense gingen enkele 100’en kilo suiker vervoeren en wij werden met valies en al der bij gepropt. Onderweg richting de poort van het park kwamen we nen baviaan tegen die de plaatstelijke bevolking letterlijk aan het bestelen was: nam zakken met eten af van voorbijgangers, een agressief bazeken alsget mij vraagt. Aan de poort kregen we een telefoonnummer van een gids en hij stuurde ons naar een lodge iets verder. Serengeti stop over, leek heel deftig maar wel prijzig ( 35 $ per persoon ). Na overleg met de gids hier gingen we normaal naar een andere lodge, maar die mannen die werken hier allemaal samen, we kregen van deze lodge al snel iemand die met discount afkwam… Een wereld van verschil de prijs, maar ze kunnen maar proberen he? Nadien op de kamer dan een klein slaapken gedaan en onze was en plas. De safari van 1,5 dagen + afzet in Arushia zal ons normaal iets meer dan 300 euro per persoon kosten. Om dit te betalen moesten we al 1 miljoen shilling betalen op voorhand, om dit te bekomen hebben we letterlijk al ons geld moeten afgeven ( we hadden nog niets kunnen afhalen en er is geen bank in de buurt ). Onze shillings, onze laatste 100 dollar en 125 euro kwamen we net aan dat bedrag. We hadden nog 140.000 shilling over waarvan nog 90.000 naar de lodge zou gaan en waarvan we nog 30 nodig hadden om in de lodge te eten in de avond. Als we Ngorogoro buitengaan zullen we direct geld afhalen voor de rest te betalen. We hadden alle 3 problemen met de visa’s en hopelijk is dit nu al opgelost. Of we zijn gescheten. Nadien hebben we op de kamer een dutje gedaan en ons gewassen en tegen 7 uur was Richard ( de man van de safari ) er met Victor ( de man die met ons de safari gaat doen ). We zouden alles bespreken en kennis maken alvorens we morgenvroeg om 10u het park in gaan. Ze zijn allebei heel vriendelijk ( logisch als ge efkes 1.8 miljoen shilling ‘verdient’ op 2 dagen = niet alles gaat naar hen, er gaat ook deel naar het park zelf hé ). Het gesprek heeft een uur en een half geduurt. We hebben niet enkel over morgen gepraat en vragen gesteld maar ook gewoon over Tanzania en alles wat hier is en leeft. Van religie en cultuur tot werkgelegenheid en politiek = dat kunnen we weeral bezen voor onze taak van RZL en als stageactiviteit = integreren in de cultuur ;). Ik en den Bob hebben ne echt lekkere spagethi gegeten en de Frank nen biefstuk friet. Tijdens het eten nog een grappig gesprek gehad met nen ober van hier. Zo vroeg hij, mag ik eens ietsken vragen, nie verschieten of raar opkijken, maar hoe komt het dat hij ( bob ) blond is en jullie zwart ( ik en Frank )? Nadien zijn we op de kamer de tandjes gaan poetsen en heb ik mijn blog aangevuld. Straks misschien nog wat buikspieroefeningen doen ( scherp staan voor de laatste match alsk terugkom ) of mss een filmpken kijken. Het kan ook zijn dat ik gewoon direct in mijnen nest kruip. Aan de thuisblijvers. Tegen dat ik dit ooit online kan zetten zijn we wss al donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag. We passen hier goed op elkaar en alles komt hier uiteindelijk wel slim ook. Nu morgen 2 dagen safari ( da wordt de max ) dan direct doorrijden naar Arushia en er mss nog 1 dag blijven, en dan richting Dar om dan nog 3 dagen in Zanzibar te bekomen van alles voor we wederkeren naar den Belgique.

Ohja nog iets, die mannen hebben precies nog nooit een kaart van Tanzania gezien… Hilarisch toen we die kaart bovenhaalde bij de panne van den bus. En ze kunnen niet kaartlezen. Maar het zijn en blijven toffe en aardige mensen met gewoon nen anderen achtergrond dan ons, ze kunnen ons nog veel leren! Ik heb hier alleszins al véél geleerd en mezelf tegengekomen!